Inteleptul vine si-ti rezolva toate problemele, ce mai astepti?

Departe în valea de după muntele înalt, trăia un înțelept. Înțeleptul era vestit că dacă reușești să te împrietenești cu el, oricare e necazul tău, oricare este boala ta, oricare e nevoia ta sau chiar dorința, el e în stare să ți-o împlinească.

Uau, ce putere pe moșneag căci înțeleptul era bătrân. Lumea parcă și-a pierdut mințile vorbind și sporovăind pe la colțuri, pe câmpie, pe albia râului sau în pescării ori în bărcile pescarilor. Vorbea lumea și despre minunile moșului și prin cârciumioare, pe la curțile oamenilor, la porțile lor unde se strângeau femeile care-și păzeau copii și nepoții.

Tot satul vuia că auzise de bunătatea și înțelepciunea moșului de puterea lui de tămăduire. Se puse satul pe mare freamăt și așteptare căci se zvonise că moșul voia să vină. Să coboare moșul mai repede, să vină, să vină moșul să ne împrietenim cu toți să ne rezolve problemele!!!!

Tu ce probleme aștepți să vină moșu atotputernic să-ți rezolve?

În tot satul, tot felul de oameni, tot felul de probleme, tot felul de vise, tot felul de miraje…

Moșul aude de mirajul din sat și pentru că avea nevoie să-și ducă traiul mai departe, să-și ia de-ale gurii și alte chestii lumești plecă cu sacul gol și bănuții lui prea puțini către satul plin de bunătăți și de așteptări.

Și cum venea el de peste munte, dădu peste fiarele codrului care au vrut să-l sfâșie de foame până când i-au simțit căldura și pentru că era tare ger afară l-au primit în vizuinile lor să se încălzească.

Și ce crezi că a scăpat doar cu atât… În vale îl aștepta fluviul ucigaș. Fluviul aista avea o punte la înălțimea marelui munte și înainte de-a păși moșneagul pe ea, i-a dat fluviul cel puternic un brânci muntelui. Puntea s-a desprins și moșul de-abia a scăpat de a nu călca în gol. Puțin mai era să cadă în vale să-l înghită fluviul care-l aștepta.

Tu ce faci când ți se rupe puntea către mâncare? Ce faci când ți se rupe puntea către comoditate?

Se duse moșneagul cu frică și curaj către fluviu. Frică pentru că-i era teamă. Curaj, pentru că își dădea voie că deși îi era teamă să meargă înainte. Pe măsură ce moșul pășea în apele repezi și învolburate ale fluviului, fluviul i-a simțit frica dar și curajul și și-a oprit apele din ce în ce mai tare. Pe măsură ce pășea moșul în apă și înota, de-aia avea tot mai mult curaj. Nu simțea decât apele proaspete și curate ale fluviului oprit parcă să admire gingășia și fragilitatea diafană a moșului.

Încordat de atenție și gelozie codrul care voia să-l țină pe moș doar pentru el în valea sa de după muntele înalt, stai să vezi tu moșule dacă n-a reușit fratele fluviu vorbesc eu cu sora mea nourul înfuriat să te trăsnească ea. Soră sa ca și cum ar fi știut de mult îi dă un fulger în calea moșului și câțiva copaci cad arzând și blocându-i calea. Să te vedem acum moșule cum treci tu? Ia să vedem ești dispus să te arzi, au strigat codrul și nourul plini de ură….

Moșul știind ce pericol îl paște se duse totuși spre foc. Dacă tot m-am răcorit și udat e timpul să mă usuc și încălzesc. în timp ce stătea el acolo la foc s-a uitat la cer și-a zis: Doamne dă te rog o ploaie să stingă focul, că nu vreau să ardă toți copacii, copiii codrului, că e păcat.

În ce situații folosești obstacolele ca pe oportunități?

Mai mult decât atât, codrul de durere, că-și ardea copii copacii ca să-l ție pe moș în captivitate, doar pentru el, s-a înduplecat și i-a făcut cărare către satul unde era așteptat să salveze omenirea.

Dacă ar TREBUI să faci o alegere între a avea dreptate și a fi fericit, ce ai alege și de ce?

Aștepți să vezi și să trăiești continuarea? O găsești aici.

Între timp te pot ajuta cu ceva?

{ 36 comments }

Cristina N. ianuarie 22, 2010 la 16:31

Daca ai fi poet, as spune ca articolul asta (poezia ta) este un fel de ars poetica a ta – o reprezentare a artei coachingului, cu elementele sale caracteristice (tehnice, realiste etc.), ca:
- daruirea, intelepciunea, rabdarea, vointa, priceperea, intelegerea, bunatatea s.a.m.d. – instrumente ale coach-ului;
- mirarea, neintelegerea oamenilor, credintele care ii mana pe oameni sa apeleze la coaching … “pentru a afla raspunsuri” (ca de la vraciul sau invatatorul satului);
- furia, neincrederea, respingerea s.a.m.d. – formele de manifestare a marii mase a oamenilor care, din ignoranta, lipsa de informatii s.a.m.d., se impotrivesc, resping, blameaza tot ceea ce nu cunosc.

Coach Ioan ianuarie 22, 2010 la 16:51

;-) și tu Cristina ești o cititoare de poezie. Ești creativă și intuitivă. Motivele le știi deja…

Cristina N. ianuarie 22, 2010 la 19:31

Daca ai fi poet, as spune ca articolul asta (poezia ta) este un fel de ars poetica a ta – o reprezentare a artei coachingului, cu elementele sale caracteristice (tehnice, realiste etc.), ca:
- daruirea, intelepciunea, rabdarea, vointa, priceperea, intelegerea, bunatatea s.a.m.d. – instrumente ale coach-ului;
- mirarea, neintelegerea oamenilor, credintele care ii mana pe oameni sa apeleze la coaching … “pentru a afla raspunsuri” (ca de la vraciul sau invatatorul satului);
- furia, neincrederea, respingerea s.a.m.d. – formele de manifestare a marii mase a oamenilor care, din ignoranta, lipsa de informatii s.a.m.d., se impotrivesc, resping, blameaza tot ceea ce nu cunosc.

Coach Ioan ianuarie 22, 2010 la 19:51

;-) și tu Cristina ești o cititoare de poezie. Ești creativă și intuitivă. Motivele le știi deja…

Cristina N. ianuarie 22, 2010 la 16:42

Referitor la ultima ta intrebare, depinde de situatie. Uneori, aleg sa fiu fericita, alteori sa am dreptate. Sunt situatii in care trebuie sa te lupti pentru dreptate, altfel cine stie la ce se poat ajunge. De ex., daca esti jurist si ii explici unui coleg ca tb. sa faca cutare chestie, pt. ca asa este prevazut in lege, iar el te contrazice pentru ca asa crede el ca e bine (si nu pt. ca ar cunoaste despre ce e vorba), atunci e nevoie sa lupti pentru dreptate.

Coach Ioan ianuarie 22, 2010 la 16:52

e un punct de vedere, o perspectivă cu care sunt de acord și care mă îmbogățește. :) Mulțumesc Coach Cristina!

Cristina N. ianuarie 22, 2010 la 19:42

Referitor la ultima ta intrebare, depinde de situatie. Uneori, aleg sa fiu fericita, alteori sa am dreptate. Sunt situatii in care trebuie sa te lupti pentru dreptate, altfel cine stie la ce se poat ajunge. De ex., daca esti jurist si ii explici unui coleg ca tb. sa faca cutare chestie, pt. ca asa este prevazut in lege, iar el te contrazice pentru ca asa crede el ca e bine (si nu pt. ca ar cunoaste despre ce e vorba), atunci e nevoie sa lupti pentru dreptate.

Coach Ioan ianuarie 22, 2010 la 19:52

e un punct de vedere, o perspectivă cu care sunt de acord și care mă îmbogățește. :) Mulțumesc Coach Cristina!

Cristina N. ianuarie 22, 2010 la 17:01

Eu iti multumesc, Coach Ioan! Imi place povestea. Este superba!

Coach Ioan ianuarie 22, 2010 la 18:09

sa vezi continuarea… :)

Cristina N. ianuarie 22, 2010 la 20:01

Eu iti multumesc, Coach Ioan! Imi place povestea. Este superba!

Coach Ioan ianuarie 22, 2010 la 21:09

sa vezi continuarea… :)

gabi ianuarie 22, 2010 la 18:21

…clar, aş alege sa fiu fericită :)

gabi ianuarie 22, 2010 la 21:21

…clar, aş alege sa fiu fericită :)

Mihaela ianuarie 22, 2010 la 18:30

FERICIREA!

Mihaela ianuarie 22, 2010 la 21:30

FERICIREA!

miRcea ianuarie 22, 2010 la 19:44

As alege sa fiu fericit.
Treaba cu dreptatea este RELATIVA! La fel si cu fericirea, doar ca e relativa la timp…

PS: Povestea imi aduce aminte de o carte de povesti si legende chinezesti pe care mi-o citea mama cand eram mic si dupa care am recitit-o si eu. Cred c-a fost printre primele carti din viata mea. Din ciclul pescarului care-l invata pe sarman sa pescuiasca.
Cam asta-i si vocatia ta!

Ai citit “Sidartha, Calatorie spre soare rasare” de Hermann Hesse?

miRcea ianuarie 22, 2010 la 22:44

As alege sa fiu fericit.
Treaba cu dreptatea este RELATIVA! La fel si cu fericirea, doar ca e relativa la timp…

PS: Povestea imi aduce aminte de o carte de povesti si legende chinezesti pe care mi-o citea mama cand eram mic si dupa care am recitit-o si eu. Cred c-a fost printre primele carti din viata mea. Din ciclul pescarului care-l invata pe sarman sa pescuiasca.
Cam asta-i si vocatia ta!

Ai citit “Sidartha, Calatorie spre soare rasare” de Hermann Hesse?

miRcea ianuarie 22, 2010 la 19:46

Nu cauta nici o urma de malitiozitate!
Acele povesti au ramas valabile timp de 6.000 de ani!

PS: Ca sa vezi a dracu’ relativitate! :-)

miRcea ianuarie 22, 2010 la 22:46

Nu cauta nici o urma de malitiozitate!
Acele povesti au ramas valabile timp de 6.000 de ani!

PS: Ca sa vezi a dracu’ relativitate! :-)

Jeanina ianuarie 22, 2010 la 20:18

daca sunt fericita, dreptatea e prezenta in mod natural. nu o am, ci ea ma poarta la suprafata…
oricum, cand esti fericit, chiar si lumea iti pare dreapta :)

miRcea ianuarie 22, 2010 la 20:28

“iti pare dreapta” – relativitatea perceptiei!
Da-o dracu’ de dreptate! Asta-i pentru aburit fraerii!
Acest concept este creat de catre “putere” (oricare ar fi ea) ca sa ne supuna! Altfel cum ne-ar constrange, cum am accepta rahatul servit zilnic… si nu ma refer doar la stat, ci la orice forma de ierarhizare a societatii umane.

Jeanina ianuarie 22, 2010 la 23:18

daca sunt fericita, dreptatea e prezenta in mod natural. nu o am, ci ea ma poarta la suprafata…
oricum, cand esti fericit, chiar si lumea iti pare dreapta :)

miRcea ianuarie 22, 2010 la 23:28

“iti pare dreapta” – relativitatea perceptiei!
Da-o dracu’ de dreptate! Asta-i pentru aburit fraerii!
Acest concept este creat de catre “putere” (oricare ar fi ea) ca sa ne supuna! Altfel cum ne-ar constrange, cum am accepta rahatul servit zilnic… si nu ma refer doar la stat, ci la orice forma de ierarhizare a societatii umane.

Jeanina ianuarie 23, 2010 la 07:39

Mircea :)
nu, nu i-o dau… :)
necuratul chiar n-are ce face cu ea :)
ai dreptate, dreptatea ca si concept creeat pentru supunere si-a pierdut valoarea initiala. suna a nivelare, a strivire. si da, a constrangere. dar numai atunci cand cineva si-o asuma si o proclama. asa, ingusta cum o vede, potrivit limitelor sale…
mie imi place sa cred ca acest concept mai are ceva seva in el… :) desigur, e posibil sa ma insel :)

Jeanina ianuarie 23, 2010 la 10:39

Mircea :)
nu, nu i-o dau… :)
necuratul chiar n-are ce face cu ea :)
ai dreptate, dreptatea ca si concept creeat pentru supunere si-a pierdut valoarea initiala. suna a nivelare, a strivire. si da, a constrangere. dar numai atunci cand cineva si-o asuma si o proclama. asa, ingusta cum o vede, potrivit limitelor sale…
mie imi place sa cred ca acest concept mai are ceva seva in el… :) desigur, e posibil sa ma insel :)

miRcea ianuarie 23, 2010 la 08:15

nu. nu mai are. parerea mea… :)

miRcea ianuarie 23, 2010 la 11:15

nu. nu mai are. parerea mea… :)

gabi ianuarie 23, 2010 la 14:24

Am recitit articolul tau cu atentia cuvenita si uite ce-am inteles eu : ca puterea mosului (intelept) era asemenea vraciului care vindeca orice si oricat, in orice conditii, potrivit gandirii rudimentare. Ca oamenii il asteptau cu ultimele lor sperante de a scapa de necazuri – ca si cand scaparea lor statea exclusiv in puterea inteleptului. Ca acest intelept era si el de fapt om ca toti oamenii si avea nevoi pe care trebuia sa le satisfaca si ca una din sursele de satisfacere materiala era recompensa celor care credeau in puterea lui …desi…aici e intrebarea cheie : “el era constient oare ca de fapt nu le poate rezolva decat partial si in conditiile care depind de fiecare om in parte aceste probleme si cu toate astea accepta sa fie recompensat, cumva profitand de renumele sau de tamaduitor/intelept/cel care rezolva orice problema (numai sa te imprietenesti cu el ? (ups) – o face si mosul conditionat).
Bun…oamenii din sat sunt bine-mersi si-l asteapta dar natura se impotriveste. Care e implicatia factorului extern, situational, de mediu si ce consecinte are el si de care trebuie sa tin seama atunci cand se interpune intre intelept si cei care asteapta vindecarea ? E o relatie care nu poate fi controlata decat de Dumnezeu. Si da, Dumnezeu intervine pentru a calma impotrivirea naturii. O face pentru intelept ? O face pentru oamenii care asteapta ? O face pentru infaptuirea minunii de catre intelept ?
:)

Coach Ioan ianuarie 23, 2010 la 14:36

Bițule, ai intuit foarte bine și mult din ce voia și putea moșul să dea… Cât despre întrebările tale, numai tu poți să-ți răspunzi la ele căci numai răspunsul tău descrie complet nevoile și aspirațiile tale.

Coach Ioan ianuarie 23, 2010 la 14:38

am uitat să-ți spun că povestea continuă… într-o direcție pe care poate o intuiești… sau poate nu… :)

gabi ianuarie 23, 2010 la 17:24

Am recitit articolul tau cu atentia cuvenita si uite ce-am inteles eu : ca puterea mosului (intelept) era asemenea vraciului care vindeca orice si oricat, in orice conditii, potrivit gandirii rudimentare. Ca oamenii il asteptau cu ultimele lor sperante de a scapa de necazuri – ca si cand scaparea lor statea exclusiv in puterea inteleptului. Ca acest intelept era si el de fapt om ca toti oamenii si avea nevoi pe care trebuia sa le satisfaca si ca una din sursele de satisfacere materiala era recompensa celor care credeau in puterea lui …desi…aici e intrebarea cheie : “el era constient oare ca de fapt nu le poate rezolva decat partial si in conditiile care depind de fiecare om in parte aceste probleme si cu toate astea accepta sa fie recompensat, cumva profitand de renumele sau de tamaduitor/intelept/cel care rezolva orice problema (numai sa te imprietenesti cu el ? (ups) – o face si mosul conditionat).
Bun…oamenii din sat sunt bine-mersi si-l asteapta dar natura se impotriveste. Care e implicatia factorului extern, situational, de mediu si ce consecinte are el si de care trebuie sa tin seama atunci cand se interpune intre intelept si cei care asteapta vindecarea ? E o relatie care nu poate fi controlata decat de Dumnezeu. Si da, Dumnezeu intervine pentru a calma impotrivirea naturii. O face pentru intelept ? O face pentru oamenii care asteapta ? O face pentru infaptuirea minunii de catre intelept ?
:)

Coach Ioan ianuarie 23, 2010 la 17:36

Bițule, ai intuit foarte bine și mult din ce voia și putea moșul să dea… Cât despre întrebările tale, numai tu poți să-ți răspunzi la ele căci numai răspunsul tău descrie complet nevoile și aspirațiile tale.

Coach Ioan ianuarie 23, 2010 la 17:38

am uitat să-ți spun că povestea continuă… într-o direcție pe care poate o intuiești… sau poate nu… :)

gabi ianuarie 23, 2010 la 14:30

“Tu ce faci când ți se rupe puntea către mâncare? Ce faci când ți se rupe puntea către comoditate?”
La intrebarile astea, raspunsul mi se pare simplu: te lupti sa faci o punte noua sau “mori” – spiritual vorbind :)
Orice punct de vedere implica nuantari. E greu sau imposibil sa ne exprimam in retete universal valabile. De aceea orice relatie in care cineva are nevoie de ajutor si este ajutat trebuie individualizata. Asta isi propune de fapt coachingul si Ioan ca maestru :)

gabi ianuarie 23, 2010 la 17:30

“Tu ce faci când ți se rupe puntea către mâncare? Ce faci când ți se rupe puntea către comoditate?”
La intrebarile astea, raspunsul mi se pare simplu: te lupti sa faci o punte noua sau “mori” – spiritual vorbind :)
Orice punct de vedere implica nuantari. E greu sau imposibil sa ne exprimam in retete universal valabile. De aceea orice relatie in care cineva are nevoie de ajutor si este ajutat trebuie individualizata. Asta isi propune de fapt coachingul si Ioan ca maestru :)

Comments on this entry are closed.

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: